Jul 14, 2011

// BIRTHDAY - HOMEMADE SUSHI AND STRAWBERRY MUFFINS

I går havde jeg inviteret syv af mine skønne veninder til fødselsdagshygge med hjemmelavet sushi, isthe og nybagte jordbærmuffins, og det var bare SÅ hyggeligt :-)

Jeg havde lavet en masse forskellige maki ruller - uramaki, kaburi, maki, hoso maki og futo maki. Egentlig bare en helt masse maki! Den lokale fiskemand på ingerslev onsdag-markedet skar noget lækkert laks, rødtun og hellefisk til mig, mens jeg fandt alle de andre ingredienser ved Far-East Trading i Banegårdsgade, Århus C. De har simpelthen så meget guf. 

Denne gang kastede jeg mig ud i selv at lave tempura-ebi rejer, samt forskellige dips af japansk mayonaise med chili og wasabi + lime. Derudover købte jeg tobiko rogn og massago rogn til at rulle inside-out rullerne i, så de blev rigtig fine i farverne! 


Et par stemningsbilleder ses nedenfor (beklager kvaliteten, men kameraet ryster lidt) :-)  
Isthe fra Arizona

Maki i laaaaaange baner


Hjemmelavede jordbærmuffins med citron, jordbær og vanilje

SMUK solnedgang fra altanen...

Hvis nogle af jer skulle få lyst til selv at lave noget af disse ting....

Opskriften på crispy ebi rejerne kommer her:

Ingredienser:
Tigerrejer - skal pilles af!
1 kop iskoldt vand
1 stort æg
3/4 kop mel
1/8 tsk. bagepulver
Olie (raps eller majs)

Vejledning:

1. Bland vand og æg i en skål
2. I en seperat skål blandes mel og bagepulver
3. Rør melblandingen sammen med æggeblandingen til den er cremet men gerne klumpet.
4. Stil tempuraen i køleskabet mens du forbereder de andre ingredienser.
5. Varm olien i en stegepande eller tykbundet gryde – skal helst ligge mellem 170-180 grader (man kan se at det er klart ved at dyppe noget ned i olien og det så syder)
6. Dyp rejerne i tempuradejen
7. Put rejerne i den varme olie i en wok eller gryde og tag dem op når de er gyldne. 
8. Placer de stegterejer på et stykke køkkenrulle for at suge overskydende olie væk

Så er der crispy ebi tempura rejer lige til at putte i rullerne!


Opskriften på jordbærmuffins kommer her:

Ingredienser:

12 stk.

4 dl hvedemel
2 1/2 tsk. bagepulver
1 1/2 dl flydende margarine
2 dl Dansukker Rørsukker/alm. sukker
3 æg
1 citron, saft og skal
1/2 l (250 g) jordbær i skiver

Pynt
1 1/2 dl piskefløde
2-3 tsk. Dansukker Vaniljesukker Fairtrade
Jordbær


Vejledning:
Rør hvedemel og bagepulver sammen. 
Tilsæt margarine, sukker, æg og citronsaft og -skal. 
Bland det godt. 
Tilsæt jordbær. 
Bages midt i ovnen ved 200° i ca. 20 minutter. 
Lad det køle af. 
Pisk fløden til flødeskum sammen med vaniljesukker. 
Skyl jordbærrene. 
Sprøjt eller læg en klat piskefløde på hver muffin. 
Pynt med jordbær.

Voila - smukke, velsmagende og friske sommerkager!

Hav en dejlig aften :-)

2 comments:

  1. MUMS - opskrifter! Dejligt - måske jeg også på et tidspunkt skal vove mig ud i selv at lave crispy ebi. Det var jo bare så lækkert!

    ReplyDelete
  2. det var godt søde Marie :-) Du må lave en helt masse af dem i Brussels :-)

    ReplyDelete